torsdag 25 mars 2010

Jag är livsfarlig


Jag måste bekänna att jag inte varit en god pappa till mina barn och att dom har många ärr från mina minst sagt klumpiga försök att lära dom livets nödtorft det vill säga överleva på den här planeten oberoende av andra. Då ingår ju jakt och bilden föreställer en galt som jag grävt ner i snön då skinnet/huvudet var så snyggt att jag funderade på att stoppa upp det. Nu har Eva Sternberg i sin forskning konstaterat att vi män är urusla som pappor när barnen är små. Det är värre än så. Vi är urusla hela tiden. Jag har sågat sönder fingrar, skurit med kniv och en av mina hundar har bitit min son rejält i ansiktet. Så nog är vi män urusla som pappor. Däremot är jag en djävel på vildsvin!

Sedan visar ju Eva som kvinna hur dålig kunskap hon har i vapen då gevär har vi ju bara haft tillgång till i 200 år knappt. Innan dess, spjut, kniv, fällor och stup. Kniven är att föredra för mig.

För att bli lite mer allvarlig. Ledsen att behöva säga det men män är sämre att ta hand om spädbarn på grund av biologin.

Det behöver inte betyda att DU som man är sämre lika lite som att det betyder att du är starkare än Anja Persson i bänkpress bara för att män har 20% mer muskelmassa i snitt.

Biologin som talar för kvinnor är att de direkt efter förlossningen utsöndrar mängder med hormonet oxytocin som då hjälper moder och barn att knyta band. Detta är livsviktigt och går helt naturligt. För oss på landet som har andra däggdjur förutom människor ser vi detta varje år när kalvar, lamm, valpar, kattungar osv föds. I dessa däggdjursfall så går det ju betydligt fortare mellan späd ålder till tonåren. För lamm går denna process på cirka 5 månader och man kan ju se det väldigt tydligt. Syftet med denna bindning är helt enkelt att evolutionen gynnat de barn vars kvinnor tagit bra hand om dom redan från spädbarnsåldern.

Detta betyder INTE att vi pappor inte ska engagera oss i våra barn, tvärtom vår roll är enormt viktigt med men den växer successivt med åldern och framförallt är den viktigt i tonåren när barnen behöver en grundtrygghet för att kunna lämna boet.

Andra bloggar om temat: Skriet, Hallen, Höjden, Linda,

5 kommentarer:

  1. Jamen pappor och mammor har skilda roller. Dessa särarter är familjens grundval. Det var en helt underbar artikel i Expressen. Bängfeminismen avslöjad! Vi måsta ta KAMP mot denna skit som förstör hela vårt samhälle.

    Läsvärt.

    - Peter Ingestad, Solna

    SvaraRadera
  2. är det inte så att 'det som inte dödar, det härdar'? tycker det är skrattretande att det ens forskas på detta fråga, vad är det bakomliggande anledningen? att smutskasta pappor som är hemma med sina barn? det är bara sjukt!!!

    SvaraRadera
  3. @Josefin: Barn är barn i minst 18 år kanske ändå upp till 25 års åldern. Varför hänger vi i Sverige upp allt på åldern 0-12 månader. Det finns ingen logik i detta och varför inte ha obligatorisk fiskeledighetet där vi kopplar ur allting och gör något tillsammans med våra barn när dom är äldre istället för att springa i ekorrhjulet.

    SvaraRadera
  4. Du har rätt i det där med oxytocinet. Däremot tvivlar jag på att det skulle göra någon som helst skillnad om en man var den första som hade barnet tätt, tätt intill sig. De första tre minutrarna är enligt biologin de viktigaste för så kallad bonding mellan barn och föräldrar. Lika bra att båda föräldrarna är hud mot hud med det nyfödda barnet då, för bästa möjliga relation barn-föräldrar även senare i livet.

    SvaraRadera
  5. "Så nog är vi män urusla som pappor." Fail. DU kanske är urusel som pappa. Jag är det inte. Min pappa var det inte heller. Bara för att du är en värdelös pappa betyder det inte att vi andra är det.

    SvaraRadera