måndag 29 mars 2010

Lagercrantz ger mig rätt


Nu har dom äntligen hittat någon med läkar/vetenskapsbakgrund som kan kontra Eva stenbergs artikel om lämpligheten att vårda spädbarn och precis som jag så tar Hugo Lagercrantz upp hormonet oxytocin och dess inverkan på kroppen som när den utsöndras gör oss mer omhändertagande. Detta händer i oss män med om den utsöndras det vill säga. för vissa av oss gör den det men kanske inte för andra som bilden ovan visar som är en far och en son, kanske inte de vassaste knivarna i lådan.

Dock kan jag fortfarande inte förstå den fokusering just på spädbarnsåldern som finns i Sverige då barn är barn upp till 18-25 år och det finns goda möjligheter att vara med sina barn även efter de har slutat att amma. Se till bara att inte skära, såga och bita dom som mina stackars barn fått utstå.

I slutet står något mycket vettigt och det är att vara fokuserad på dina barn och att vara unplugged. Mycket bra rekommendation men fokuseringen på spädbarnsåldern är om något ett kulturellt betingat fenomen Hugo!

Uppdatering: Ursprunget till detta, Anna Carlsson har kommit ut med en artikel i Expressen här. Hon säger "Min personliga övertygelse är att vara en bra förälder handlar inte om kön. " Vilket ju är sant.

1 kommentar:

  1. Intressant läsning. På Babyvärlden.se diskuterar vi just nu pappors engagemang i barnen när de är små. Gå gärna in och kommentera och länka till era bloggar:

    http://korta.nu/e952

    Mvh
    Stefan Bergmark

    SvaraRadera