lördag 4 februari 2012

Epilog om Juholt

Så då var sagan om det social demokratiska partiet under ledning av Håkan Juholt slut. Många har undrat om jag känner glädje över att han avgick så snabbt då jag var först för att varna för honom och varit konsekvent kritisk under hela hans korta upp som en sol, ner som en pannkaka tid vid makten. Nej det är jag inte, snarare förvånad och ledsen över att vårt demokratiska system inte är bättre än vad det är och att en person som Håkan ska inte kommer längre än avbytare i lokala socialnämnden. Han passar bättre in som pastor i någon frikyrkoförsamling under sent 1800 tal, med andra ord född i fel århundrade.

Jag var faktiskt i Oskarshamn den aktuella dagen och missade hans tal ackompanjerat av lokala gråterskor som Hanne Kjöller skrev om i DN. Det hade varit intressant att träffa andra bloggare som jag faktiskt inte visste skulle vara där. Trist att de blev påhoppade då de knappast bidragit till Håkans fall. Är det någon som ska ta hundhuvudet för det är det jag. Jag höll faktiskt på med ett vildsvin men det var inte så stort som jag skrivit om tidigare, dvs jag gjorde en juholtare. Att lyckas med bedriften att göra sitt efternamn till ett verb under 8 månader är det som kommer att bli hans eftermäle.

Lokalt så var vreden stor mot "eliten" i Stockholm och detta även hos personer som inte delar hans åsikter. Det visar kanske hur inavlat Oskarshamn är och kanske även resten av landet att ingen verkade följa dramat på internet utan enbart via krigsrubrikerna i kvällspressen. Min slutsats av detta är att de politiska konsulternas råd till partierna att enbart satsa på de rörliga storstadsväljarna är korrekt vilket är tragiskt ur en demokratisk synvinkel då man i princip spottar på alla som bor på landet och som troget röstar på samma parti, decennium efter decennium. Vi kan ju även se det hos centern och den stureplanscenter som alla 13 bildade och där de rekryterade sin nya partiledare Annie Lööf från och som trots att hon växt upp på landet, verkar köra något slags race för att attrahera storstadsbor vilket blir patetiskt och visar sig också i opinionsiffrorna.

Vidare så verkar striden inom socialdemokraterna vara total. Den lokala partiombudsmannen frasse som också ingick i Juholts inre kabinett har lokalt gått ut och sagt att många partimedlemmar går ur och att det är allmänt kaos. Kan misstänka att Frasse snart hittar någon annan position i samhället än medlem i 26-manna gruppen som bara genom sin existens visar hur föraktfullt sossarna ser på intern demokrati och även extern visar det sig då de nu trycker på för att deras nya ledare Svets-Stefan ska få komma in i riksdagen och debattera. Detta är fel ur många synpunkter. Dels så ska ett parti inte få några specialregler men bara iden om att de kan och ska ha rätten att ändra systemet för att passa dom visar på hur illa är det är med demokratisynen inom partiet och att självbilden fortfarande är att man kan styra landet efter eget huvud.Intressant att notera också hur tyst det är från alla de talespersoner som Juholt utsåg. Misstänker att ränkspelet inom S når nya höjder.

Ett tips till Stefan om han vill boosta sitt parti. Avstå från den bisarrt höga lönen som först Mona fick och sedan Håkan och nu du och har en låg rimlig lön och om du inte kan omförhandla, skänk alla pengarna istället. Då skulle ni direkt öka minst 10%. Att det är sossarna själva som står för lönen är fel då det är vi skattebetalare via partistödet som står för den. Så varför ska vi betala en oppositionsledare denna höga lön?

Juholt vad händer med honom? Mitt tips är samma som jag sagt tidigare, att sossarna nu river ut allt inom partiet som påminner om honom i bästa stalinstil. Om han kommer att få en ny förtroendepost eller uppdrag så blir det som Göran Persson gjorde med Margareta Winberg som först utnämndes till ambassadör i Brasilien och sedan av nya regeringen till ordförande i Svenska spel, väl medvetna om att hon skulle göra bort sig och därmed öppna för diskussion om monopolets vara.

12 kommentarer:

  1. Du hann före mig med epilogen Juholt:), men frågan är vad behöver mer sägas egentligen?
    Jag är förvånad, mer över självständiga bloggare än partiet självt. Förvånad över att det dröjde SÅ länge innan tex Johan Westerholm kunde erkänna att han missbedömt Håkan Juholts ledaregenskaper, eller är det månne andra motiv som döljer sig bakom ögonbindeln? Peter Högberg som känner behovet av att tvätta sig, en biktning i stil med " men jag krävde inte hans avgång". Rakryggad någon??
    I det stora hela, som gör att även jag tröttnar, är den fanatiska partiledarkult som kom att odlas fram. I rent Stalinistiska proportioner. Friskt? Inte ens nära.
    Så vad nu? En ny partiledare, ett nytt parti?
    Nej, knappast. Lövén är doch så slipad att grodorna lär vi slippa framledes, nu har vi återgått till traditionell socialdemokratiskt way of life.
    Och det är väl även i det skendet man ska se den mycket speciella syn på demokrati som Socialdemokraterna exekverar.
    Sist lönen till Löfvén. Ett gyllene läge, förståss. Kommer han att ta den. Inte då. Förståss.

    SvaraRadera
  2. Problemet med det politiska systemet Peter är att för att komma uppåt måste man slicka de som redan sitter på toppen och det ger en massa hår och annat otrevligt i munnen ;) Nej socialdemokraterna är inte friska i sin interna struktur och värre kommer det att bli innan det blir bättre. Dock så är Stefan betydligt bättre och kunde han bara stå på sig och vara rakryggad med hans EGNA åsikter så kommer det att gå bra. Dock så är de rödgrön nu i samma sits som de borgerliga under 80 och 90 tal, dvs hopplöst oense om viktiga områden som energi, arbete, avregleringar osv osv.

    Annars är ju inte en fackboss rätt man att reformera sossarnas inifrån.

    SvaraRadera
  3. En länk till Leif GW Persson, han skriver bra & tänkvärt.
    http://www.leifgwpersson.se/29jan12.html

    SvaraRadera
  4. Haha, min pappa gick ur partiet samma dag som Håkan blev ordförande och inte tvärtom. Jag sa åt honom att gå med igen samma dag Håkan blev avsatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det gå. Löfven kan i alla fall svetsa vilket är mer än Juholt lyckades åstadkomma. Han är ingen journalist eller fotograf utan det jobbet fick han av partiet.

      Radera
  5. Peter varför kommentera andras beteende!!! Kanske skulle titta på dig sj först!! Om du glömt bort det så kan jag påminna dig om att jag betalat dig pengar för en ryggsäck som du inte har gett mig... Detta är nu polisanmält så det vore smart om du hörde av dig till mig istället för att lägga energi detta!!
    Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Björn! Ser du det här kan du maila mig på anotherfadingidol@hotmail.com Mvh Marcus

      Radera
  6. Men ändå! Min eloge till Juholt. Genom sin avgång (frivillig som den var :D) har han äntligen lyckats vända opinionen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Touche! Undra vad han gör idag? Han försvann liksom från radarn.

      Radera
  7. Jag har också polisanmält Peter Strobl, tror det börjar närma sig ett tjugotal som har gjort det. Han blåste mig på en ryggsäck också!

    Vet någon vart han håller till så ring polisen!

    /Marcus

    SvaraRadera
  8. Vet ni över huvud tageet vad ni skriver om?

    Juholt var den ende som protesterade mot EU, EMU och Euron. Därför blev han avsatt. Och genast var det mer Europa-vänliga toner.

    Om detta verkligen är en Dacke-blogg så undrar jag vad ni egentligen är ute efter då ni frammanar mer centralstyrning ( läs: Bryssel), och undviker hur man skall hitta lösningar för ett mer decentralicerat Sverige.

    Läs:
    http://freedom.lege.net/doc/Natural_Law__Mannaratten__den_inneboende_Ratten__Yggdrasil__rev_L.pdf
    http://freedom.lege.net/doc/Natural_Law__Yggdrasil__ver_B.pdf

    SvaraRadera
  9. Jag är så upphetsad idag .. Min ex-kärlek kom hem igen efter åtta månader som vi separerade, med hjälp av en herbalist-man,
    Denna herbalist (dr.oduduwaspellcaster@gmail. Com) kastar en magisk kärleksförtryck för min räkning och returnerar min förlorade kärlek inom 43 timmar.
    Om du är redo att locka en ny kärlek till ditt liv, kan det vara det
    bara det stava du har letat efter! Effekterna av denna spell
    börjar generellt med att folk märker att de får mycket mer
    positiv uppmärksamhet än de normalt skulle göra. De flesta säger att de
    känner att de har förvandlats till en attraktionsmagnet, lockar
    bättre typer av människor än de någonsin har lockat tidigare! Människor kommer
    hittar dig mer lockande, mer attraktiv och mer lockande än någonsin.
    Du kan också få snabb jobbfrämjande, Stava för berömmelse, makt och rikedom.
    Stava för att stoppa skilsmässa. Stava för att hitta sann kärlek.
    Stava för att vara mer sexaktiv, Stava för att bota alla blodsjukdomar / sjukdomar.
    stava för att rädda ditt äktenskap från en annan kvinna / man. etc...
    Bara ett meddelande till denna herbalist idag kommer att rädda ditt äktenskapsliv från kris.
    här är hans personliga e-postkontakt: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    skriva ett kort meddelande till Baba Herbalist nu för hjälp för att lösa äktenskapskris.
    All stavning görs för dina räkning, du behöver inte göra någonting bara skicka in din fotobild och namn och allt fungerar.

    SvaraRadera