Nu så har tydligen poletten trillat ner hos myndigheterna att många av de kineser som flockats i Sverige inte hade rent mjöl i påsen. Detta efter en artikelserie i Svenska Dagbladet. No shit Sherlock för facit hade dom redan 2008 då Fanerdun skandalen grasserade som värst. Ovan är en bild från de glada dagarna då allt var bra.
Vi är nästan kriminellt naiva i detta land då det inte fanns en bärande affärside att ha en permanent utställning av kinesiska varor i Kalmar och tro att affärsfolk från hela Europa skulle komma dit, i Jumbojets dessutom!
Lokalt så rekryterades "styrelseproffsen" Sten Thunberg och Carl-Olof Steen, som gladeligen satt i styrelsen och lät sig manipuleras av Luo Jinxing. Inte så proffsigt med andra ord då bluffen stod om att läsa i tidningen till och med och visades i TV då denne Lou "fick" ett telefonsamtal av premiärministern just som alla var på plats i Kina. Att inte alla ditresta Svenskar genast insåg bluffen är näst intill kriminellt slarv. Men som så ofta, är bluffen tillräckligt fräck och grandios ( Läs EMU ) så verkar alla gå på den. När det pågick som värst så åkte lokala politiker och deras hov i skytteltrafik till Kina för att på våra skattebetalares pengar åse undret.
Nu så ska då de Svenska myndigheterna skärpa kraven så att man måste ha verksamhet igång och kunna garantera en lön för att kunna få uppehållstillstånd här. Märkligt fenomen att ryktet om den Svenska naiviteten åkt genom Gobi öknen ända bort till Shanghai. Nu senast så är det SAAB's öde som ligger eller låg i Kinesiska affärsmäns händer och nu ser vi facit. Katastrof och varför har man hållit skurken Muller under armarna så här långt är en gåta. En konkurs är det enda rätta och att lägga ner Invest in Sweden.
För styrelseproffsen i Fanerdun gick det inte så bra efteråt. Både Sten Thunberg och Carl-Olof Steen är visserligen pensionärer men några prestigefyllda styrelseuppdrag har dom inte fått efter denna nesa.