Visar inlägg med etikett Bo Göransson. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bo Göransson. Visa alla inlägg

lördag 3 april 2010

Sida vid Sida, trampar vi över folk


Nu så har 2 före detta generaldirektörer på Sida skrivit en debattartikel på dn och de är minst sagt missnöjda med utvecklingen där våra biståndsminister Gunilla Carlsson ändrar om i denna institution som varit omhuldad och oförändrad sedan 1965.

Det är starka krafter som Gunilla Carlsson utmanar då det biståndsindustriella komplexet omfattar mellan 8000 till 10000 etniska Svenskar som har sin utkomst i att åka till fjärran land och där med ytterst goda lönevillkor göra en insats.

Vi kan ta Guatemala som jag kan mycket väl och se vad dom gör där. Landet plågades av ett inbördeskrig under 26 år och nu så har man problem dels med före detta soldater som bara kan kriminalitet och dels knarkkriget som drabbar Guatemala hårt. Att utveckla ett land är egentligen ganska enkelt. Skillnaden mellan ett utvecklingsland och vi är medelklassen och medelklassen är per definition välutbildade. Så utbildning är nyckeln och det finns organisationer som Camino Seguro som gör underverk i slummen. Deras affärsmodell är genial då de betalar föräldrarna i efterhand för barnens skolgång så att föräldrarna är motiverade att skicka sina barn till skolan och inte ut på barnarbete. Men vad gör Sida? Lallar runt sjön Attitlan som är turistmålet nummer ett och gräver ner vattenrör när det enda de behöver göra att stötta skolor så att alla får en bra utbildning. Men om jag var anställd av Sida så skulle jag också vilja vara vid turistorterna och inte gå runt i slummen som alltid är på soptippen i dessa länder.

Då politikerna har haft detta som sin gullegris så har uppföljningen varit allt annat än bra och skandalerna när man väl lyft på locket varit många.

Men mest allvarlig är den syn på våra medmänniskor som SIDA folket visat upp och med detta exempel visar så tydligt. Så sent som 2005 ville man fördjupa demokratin i världens största demokrati Indien genom att ge dom flyglar så att dom kunde lära sig mer av vår västerländska klassiska musik. Den är visserligen fin men Indien som har haft en högkultur i tusentals år behöver ju knappast lära sig musik och efter detta så tackade Indien själva för detta och sa tack men nej tack till mer "bistånd" som ju egentligen inte är något annat än kulturimperialism i sitt fulaste uttryck.

Att Carl Tham dessutom är en maktmänniska av rang och har partiboken i högsta hugg gör ju inte saken bättre. Sida är ytterligare ett exempel av Olof Palmes misslyckade politik.

Nedan visar en video där fattiga kastar sig över soporna när dom kommer ut ur lastbilarna. Jämför gärna med bilden ovan där SIDA håller till i Guatemala.




Nu har Gunilla svarat och svaret finns här.