söndag 19 april 2009

Affärsmodellen är obsolet!


Affärsmodellen för dagstidningar håller på att förändras och det är varken fel eller rätt utan en anpassning till den nya tekniken precis som hände då Gutenberg uppfann tryckpressen och vi kunde för första gången massproducera böcker och tidningar. Sedan dröjde det till den industriella revolutionen innan det tog fart på allvar och nu är det dags för nästa fas. För att förstå detta måste du analysera delarna i en tidning som inte bara består av en utav av många delar!

  • Det är säkert flera med mig som undrar varför börslistorna noggrant är redovisade i varje dagstidning. Vem läser dessa sidor?
  • Ledarsidorna är inget annat än bloggar på papper utan möjlighet till dialog. Känns som fel århundrade. Bonniers har ju själva insett detta och satsat på Newsmill.
  • Privatannonser, varför plita ner dom på papper? Slöseri med papper och då indirekt miljön.
  • Djup journalistisk som då Peter Wolodarski så vurmar över. Hur stor andel av tidningen är det? kan det vara högst 10%? Kanske mer lämpligt att ha dessa reportage i en veckotidskrift istället.
Så den gamla affärsmodellen att vara ett informationsvaruhus är inte längre gångbar och om du ger mig din adress Peter, så ska du få en signerad kopia av boken "Antagligen har du fel affärside", skriven av Bo Hagskog och väldigt lämplig i detta fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar