onsdag 8 juli 2009

Tjära och fjädrar är beställt!


Vad ska man säga om Fanerdun debaclet i Kalmar? Skratta eller gråta? Kommunledningen som nu fullständigt står med byxorna nere hänvisar till en revisionsrapport trots att dom själva gjort alla misstag som tänkas kan:

  • Ingen granskning av ekonomisk styrka hos Fanerdun och dess ägare Lou Jinxing.
  • Ingen granskning av affärsiden
  • Säljer mark utan återköpsklausul
Hur har det kunnat gå så här snett? En av förklaringarna är den låga utbildningsnivå som våra politiker har och då speciellt Johan Persson(S) i Kalmar. Han precis som så många andra har gjort karriär inom SSU som enda merit och självklart så klarar inte en sådan person av en slipad lurendrejare som Lou. För mig räckte ett TV inslag 2006 där han "plötsligt" fick ett telefonsamtal från premiärministern väldigt lägligt när TV var där och inför hela den naiva delegationen från Kalmar Län. Sedan det faktum att så många varit inblandade och då bli det lätt "allas ansvar = ingens ansvar". Ett stort ansvar vilar på Invest in Sweden och dess Kina kontor som stöttat satsningen och Lou Jinxing hela tiden och det har nog gjort att Kalmar och dess ledning trott på detta utan att de själva gjort någon analys. Vilket dom förmodligen inte är kompetenta till. Tragiskt för regionen då flugor som bekant dras till koskit och nu fortsätter väl oseriösa företag att flockas till Kalmar med omnejd då här finns kommuner är lura skiten av.

Barometern1, Barometern2,

Andra Bloggare: Sebbe Hallen,

3 kommentarer:

  1. Jag har för mig att Magnus Gustavsson företräder Invest in Sweden. Kolla det - kolla vad han presterat genom åren.

    SvaraRadera
  2. Ikväll kommer sista delen av SVT serien om Fanerdun och Johan Persson ska uttala sig också. Ska bli intressant. Den företrädare som jag såg på TV var en etnisk kines och om inte han fått sparken från Invest in Sweden nu är det en stor skandal. Det är dom som har gjort mest fel. Kalmar och dess ledning är ju bara de dumma kusinerna från landet i denna soppa.

    SvaraRadera
  3. Magnus Gustavsson var i Västervik och skulle "ragga etableringar". Det blev inget av det men det var alltid mycket "på gång". Han fick sedemera sparken och har väl, vad jag förstår, kört samma race i Invest in Sweden.
    Jag talar emot mig själv ser jag. Analogt med mitt resonemang kan det inte vara han som fixade hit Kineserna *S*.
    En koll kan det nog vara värt - det finns säkert feler "lik i garderoben".

    SvaraRadera