Det är tragiskt att se hur först Volvo AB skött hanteringen av PV divisionen och försäljningen av den till Ford och sedan Ford's urusla skötsel av bolaget med kulmen nu när PV är till salu och ena stunden ska Kineser köpa dom för att i nästa inte.
Denna katt och råtta lek är förödande för bolaget Volvo PV som ju hade en massa intressant teknologi i utveckling när Ford köpte dom men som nu slarvats bort.
Ford, med Jac Nasser vid rodret, köpte Volvo 1999 med löftet att allt skulle förbli som vanligt. Självklart blev det inte så då Ford vill ha snabb return of investment las alla större projekt ner och Volvo fick nischa in sig och köra i sina gamla spår. Med andra ord en dödstöt för Svensk bilindustri och den som utdelade den sitter fortfarande kvar på tronen, Leif Johansson. Volvo har tyvärr alltid letts av tjänstemän och entreprenörerna har lyst med sin frånvaro så var det även när jag jobbade där under 80 talet. Ryggraden i Volvo då var de duktiga tjänstemän under ledningen som då gjorde och även nu ett strålande jobb.
Ser vi på andra biltillverkare så kan man se med få undantag att de som hållit kvar vid sin läst och utvecklat sina produkter istället för att leka monopol med andra biltillverkare är vinnarna på marknaden och Volvo PV skulle ha behållits och skulle nu köpas tillbaka och utvecklas. Jag är övertygad om att en riktad nyemissions skulle gå lätt att dra in det kapital som krävs för att köpa tillbaka Volvo PV sparka ut Christer Gardell och Leif Johansson och återkapitalisera Volvo och fokusera på marknaden precis som tex. BMW, Audi, Toyota osv gjort.
Leif Östling VD på Scania är ett lysande exempel på en bra ledare i bilbranschen som tyvärr inte går att klona. Extremt kunnig inom sitt område och en tuffing som sporrar medarbetarna. Tyvärr så sjabblade Wallenbergarna bort detta bolag med.
Media: SVD,
Öm på vilket sätt har Ford gjort Volvo sämre? Genom att flerdubbla omsättningen ? Genom att kraftigt utöka modellprogrammet? Hur tänker du nu? Självklart är Volvo inte vad det var för 10 år sedan men frågan är på vilket sätt du tycker att det är sämre? Det enda jag kommer på är nedläggningen av gasbilsproduktionen i övrigt har Ford varit en bra och ansvarsfull ägare om man ser till fakta. Håller dock med om att fantasi är roligare..
SvaraRaderaBristen på utveckling av nya modeller som kännetecknar Ford, GM och Chrysler och kreativiteten är ju omvänt proportionell med storleken på organisationen så myten om storleken inom bilvärlden stämmer inte alls vilket BMW och Porsche bevisar med eftertryck. De enda som lyckats med uppköp är
SvaraRaderaVolksvagen men de hade en lysande ordförande under lång tid som kunde branschen.
Titta nu på el, hybrid, gas och andra alternativ där SAAB och Volvo är hopplöst efter tack vare ägarnas stora brist på bilkunnande.