måndag 28 september 2009

Stridspitten är vilse i pannkakan


Det är ju lätt att vara överambitiös när man är långt från verkligheten som i fallet med Jan Björklund. Först hade vi en socialdemokratisk regering som trodde att alla kunde bli akademiker om man bara ville och införde teoretiska krav på yrkesprogrammen i gymnasiet vilket medförde att IV programmet blev den största linjen på gymnasiet. Katastrof med andra ord och det har inte blivit mycket bättre nu.

Det är som om alla i riksdagen och regeringen inte har den mest grundläggande kunskapen om Gauss normalfördelningskurva och hur den slår bland befolkningen. De som ligger längst till vänster om vi tar kriteriet IQ låter vi gå i särskola och de har det i förhållande till sina möjligheter förspänt i livet med stöd genom hela skolan och även i vuxenlivet. De som hamnar strax utanför, säg 13% av befolkningen som verkligen har svårt att ta in matematik eller att skriva vettig svenska slås ut i skolan och kommer aldrig tillbaka då facket har gjort att lågproduktiva jobb är alldeles för dyra i Sverige.

Detta fenomen borde man i solidaritetens namn rätta till men i maktelitens korridorer vandrar inte dessa människor och de tillhör en tyst grupp vars enda intresse från makteliten är när dom ska rösta på dom.

Självklart ska kraven vara radikalt lägre och dessutom ska praktik varvas in och lärlingsprogram införas snarast med låga ingångslöner. Detta borde inte vara en ideologisk fråga utan en fråga om solidaritet då en människas IQ nivå är starkt beroende på vilka gener man har och de föds man med och kan inte påverkas genom livet annat än marginellt.

Dags att ta av skygglapparna Jan och ni andra som jobbar med skolfrågor!

Media: GP,

Bloggar: Tyckexperten,

12 kommentarer:

  1. ja fyfan att elever skall ha godkänt i GRUNDÄMNEN i skolan verkar vara en "vänsterideologisk" orättvisa.

    SvaraRadera
  2. Det handlar inte om ideologi utan om hur IQ är fördelad bland oss. Det hjälper ju inte att höja kraven om man inte samtidigt får med sig eleverna. Då återstår bara utslagning vilket ju redan är bevisat med 28% ungdomsarbetslöshet och 500.000 förtidspensionärer. Vad vill du ha istället Frasse?

    SvaraRadera
  3. 120 poäng för studieförberedande o 80 poäng för yrkesförberedande - låter väl som Björklund helt plötsligt kommit på nåt revolutionerande. Frågan är om det är det. Redan tidigare har det krävts det, kanske inte alltid för att komma in, men utan tvekan för att klara programmen. Så jag ser ingen stor skillnad. Sv, eng o Ma det är ju samma krav som funnits tidigare. Att sedan de flesta skolor dribblat med ursprungsreglerna är ju en annan historia. Anpassning till verkligheten kanske? Den verklighet som Björklund befinner sig LÅNGT borta från. Varför nämns aldrig de elever som inte har förutsättningar att klara kraven i de tre basämnena, utan insatser som ligger betydligt över de som kommer att finnas i Björklunds eller någon annans skola? Elever som inte tillhör särskolan, men ändå har stora svårigheter, vad ska hända för den gruppen? Ättestupa vid 16 år??

    SvaraRadera
  4. Läs mitt inlägg....
    Tycker du verkar ungeför lika klok som herr Björklund själv. Vi är inte djur. Vi är enormt utvecklingsbara individer och som har gener som till viss del styr men som har en enorm förmåga att ta sig igenom hinder...
    http://annasrosblogg.wordpress.com/2009/09/28/framtiden-oppen/
    Anna

    SvaraRadera
  5. Prata för dig själv ;) Jag är i fall kusin med schimpanser, bonoboer, gorillor och orangutanger med vilka vi delar allt, kultur, språk och social struktur.

    Och visst kan vi lyfta oss själva om vi kommer in i rätt miljö och vi som människor är olika och vi mognar även olika vilket gör att den som inte är mogen som 16 åring kan vara det vid 25 . En av mina civ ing kollegor läste in gymnasiet och sin civ ing examen vid 35 års ålder så det är enligt otroligt viktigt att vi inte stänger några dörrar och där har Sverige varit duktiga med komvux och andra möjligheter.

    Trots detta kommer vi inte ifrån att vissa individer har problem med det kognitiva tänkandet enligt normalfördelningskurvan.

    SvaraRadera
  6. Det är väldigt väldigt väldigt få människor som inte skulle klara att få godkänt i alla ämnen på högstadiet om de faktiskt försökte. Det har inte direkt något med IQ att göra heller.

    SvaraRadera
  7. Kognitiv förmåga är vad vi i dagligt tal kallar för IQ och har precis med matematisk förståelse att göra.

    Varför ska det vara så svårt att ta bort de ideologiska skygglapparna. Har vi en hög ungdomsarbeslöshet eller är den också bara ett påhitt och de 500.000 förtidspensionerade också?

    SvaraRadera
  8. Din fina IQ-kurva kan inte förklara varför fördelningen av idioter och genier är så ojämnt fördelad över samhället. Av det skälet släppte man den förklaringsmodellen för snart ett halvsekel sedan.

    Men fortsätt knåpa på bilden av framtiden du :)

    SvaraRadera
  9. Det är inte så lätt att hänga med när man sitter på en stubbe i skogen, sluta reta mig!

    SvaraRadera
  10. Pa min skoltid (50&60 talet) fick vi lara oss att det rakte med 10% IQ. Men man skulle vara beradd att jobba med laxor etc (90%) Fungerade faktiskt for de flasta i min gamla arbetar forort. (Sthlm)

    SvaraRadera
  11. Där var du väldigt provocernade för många!
    Sunt förnuft kallar jag ditt inlägg, sunt förnuft är dock tämligen ovanligt.

    SvaraRadera
  12. Jo men frågan är ju vad vi har politiken till? Att gynna de redan starka eller hjälpa de svagaste i samhället? Jag tycker det sistnämnda.

    SvaraRadera