måndag 26 april 2010

Rälsbunden idioti del II

Jag har tidigare bloggat om höghastighetståg här och här. Nu lagom till valrörelsen så återlanseras idéerna om höghastighetståg igen men nu av de rödgröna. Felet med detta och det är en principiell invändning är att de som bestämmer i dessa partier och det är extremt få, inte har kompetens att bedöma dessa frågor utan det blir en ideologisk fråga. Ideologierna vet vi är på väg att dö ut då de hängde ihop med industrialismens barndom. Järnväg drar mycket ström och den måste finnas när belastningen är som högst, det vill säga under start och vem säkerställer att den energin finns? Med den massiva utbyggnaden av vindkraften så åtgår lika mycket konventionell kraft som reserv då vinden som bekant har en tendens att blåsa lite då och då och ibland inte alls. Vidare så bygger man in väldigt mycket stål och betong i en järnväg vilket är det mest CO2 drivande byggmaterial vi har men CO2 utsläpp verkar var bortblåst i denna valrörelse. För bara 6 månader sedan var det en ödesfråga.

Ännu mer patetiskt blir det när den järnväg vi har inte ens kan gå i tid i bästa fall och blir inställda eller helt enkelt slutar gå som mellan Linköping och Västervik under vintermånaderna som Wolter skrivit om. Börja där är ett tips.

4 kommentarer:

  1. Nu när det kommer fram bränslesnåla fordon borde individuella transporter för människor och gods vara det mest effektiva.
    Jag tror inte att tåg kan tillgodose vare sig människors eller företags transportbehov utanför storstäderna. Volymen blir för liten helt enkelt. Då återstår bara att bygga ut vägnätet. Buss blir då det effektivaste kollektiva färdmedlet.

    SvaraRadera
  2. Troligtvis men min tes är att politiker inte ska styra vilket transportsätt vi ska använda.

    SvaraRadera
  3. Dom har försökt och själva deltagit i förvandlingen från kollektivt till individuellt.

    Nu när det inte är så PK längre vill dom ändra tillbaka. Det är ingen slump att vi har det system vi har. Det är rationellt helt enkelt - eller det rationellaste. Konstigare än så är det nog inte.

    Hur skulle det gå till att ställa om hela samhällsfunktionen från individuellt resande med bil och just-in-time-transporter til kollektivt resande och spårbundna transporter? Vad skulle det kosta, olitiskt och ekonomiskt. Snacka går ju men snacka så att det ... - går inte.

    SvaraRadera
  4. Vindkraft i Sverige är en ekonomis katastrof, konstigt hur utbyggnaden kan fortsätta.
    Aktuella data finns på

    http://www.vindstat.nu/driftsamfalla.htm

    Av totalt mera än 1000 vinkraftverk med en teoretisk effekt på nära 1000 Mw produceras just nu lite över 100 Mw

    Kostnaden för denna utbyggnad betalar du och jag

    SvaraRadera