tisdag 19 maj 2009

Politikeradeln vill ej ha andra eliter


Så då var det kontroversiella förslaget att skapa särskilda klasser för elever som har kognitiv förmåga ute för alla att tycka, och tycker gör man. Vi lever fortfarande i mellanmjölkens förlovade land där alla ska vara lika och tycka lika. Konsensus är nyckeln på alla möten och gud nåde den som avviker.

Om vi ser till Gauss normalfördelningskurva så ser vi att de extremt högbegåvade är väldigt få och de extremt lågbegåvade är som tur är extrem få de med. De lågbegåvade sätter vi i särskola vilket är mycket bra men vad händer med den relativt stora andelen av oss som ligger strax över? Enligt mig är det denna grupp som lider mest av vår enhetsskola som omhuldas av så många men som i själva verket trycker ner så många istället. Dessa elever går i bästa fall på IV programmet eller blir arbetslösa och sedan väntar utslagning ur samhället.

De elever som skulle var aktuella måste vara försvinnande få, mindre än 1% och vad är problemet?

Hela skolan är sönderpolitiserad sedan länge och skulle må bra av att ALLA politiker gjorde hands off.

Media: DN, SVD, expressen, AB, SVD1,

4 kommentarer:

  1. De strax över, som du kallar de, kommer kanske till IV och får förhoppningsvis en bra tid där. Nu skulle jag dock itne vilja säga att intelligensnivn är lägre på IV än på något annat program. Vilka är egentligen dessa sk. elitelever? Kanske är de extra begåvade när det gäller studier, men socialt kan de ha mycket att lära. Jag är kanske naiv, men jag vill tro på en skola för alla. Så himla stor skillnad är det inte på ungarna i en högstadieklass.

    Om just IV står det mycket att läsa om i min blogg!

    SvaraRadera
  2. Om man erkänner att gauss kurvan existerar för kognitiv intelligens så måste det finnas elever som inte kvalificerar för särskola men har stora problem i skolan. Dessa elever får inte det stöd dom behöver i skolan idag vilket är tragiskt. De är så att säga en bortglömd grupp som ingen vill kännas vid.

    SvaraRadera
  3. Lilla O: Jo. Så stor skillnad kan det faktiskt vara. Läs igenom de många frustrerade kommentarerna under SvD:s artikel skrivna av människor som, likt mig, inte fick lära sig någonting i skolan eftersom vi skulle tvingas in i normalfördelningen till varje pris.

    Jag har en IQ på 143 och kunde läsa, skriva och räkna när jag var 5. För sådana som mig är normalklass värdelös.

    SvaraRadera
  4. Det som vi i Sverige måste komma bort ifrån är denna nästan maniska, heliga enhetskolan som ställer till det för alla egentligen. Det finns ju minst 7 identifierade intelligenser så med en skola som tillåter mångfald så kan de flesta excellera i något.

    SvaraRadera