onsdag 3 februari 2010

Birgitta Ohlsson, erfaren?


Det fanns tydligen ingen annan då huvudkandidaten Cecilia Wikström tackade nej. Kvar var då kvinnan utan självkritik, Birgitta Ohlsson vars åsikter år så spretiga att de spänner över hela det politiska fältet som då lätt förvandlas till ett minfält. Marxistisk feminist samtidigt som vill att Sverige ska gå med i Nato, kvotera föräldraförsäkringen och tror att könet är en social konstruktion samtidigt som hon slåss för frihandel och kapitalism. Nu vill hon arbeta för gröna lösningar vilket hon absolut inte är kompetent att bedöma och vi kan se fram emot motsvarande etanolsatsningen som Sverige gjorde fast på EU nivå och då multiplicera dårskapet med 20.
Hon är ett levande bevis för att ideologierna är döda. Birgitta är bara 34 år och född i Tokarp, Östergötland. Jag har tidigare tagit upp hennes bristande logik här och här.

Birgitta tillhör den nya generationen av politiska entreprenörer som tar sig fram till maktpositioner genom en avsaknad av självkritik och kunskap där jag, jag och jag är det viktigaste. Behöver jag nämna att Birgitta som den djurvän hon är, har en medvetet avelsmissbildad hund.

Media: SVD, DN, DN1, SVD1,

Bloggar: Bloggelito, Tradition,

12 kommentarer:

  1. På sätt och vis är hon ju rätt val, eftersom ideologin inte finns längre (instämmer till fullo) måste vi tillfredsställa alla, likaledes vilsna och vilseledda små individer. Se Birgitta som en slags påse gott-och-blandat. Eller ja, kanske mest blandat, för det mesta hon representerar hade gått under parollen vettvilling för ett fåtal år sedan. Men det var då och nu är nu. Och nu är ett sprakande cirkustält av ogrundade åsikter och ologiska motiv. Var och en för sig till livbåtarna, tack. Det är där borta, åt vänster.

    SvaraRadera
  2. Gott och blandat, det var kul, ska komma ihåg. Känns lite som om de bjudit in en handgranat in till regeringen. Frågan är bara om säkringen sitter på plats.

    SvaraRadera
  3. En annan neoliberal clown och vad man får förmoda - en slags själslig broder till allas våran Birgitta, Ingerö, jämför just nu henne med JFK på Newsmill (vilket med tanke på vem JFK egentligen var är ju rätt så pikant i sig). Ta en titt, det är riktigt underhållande läsning, precis sådär lagom okritiskt, ogrundat och höftat som vi är vana att politiska bloggare drar till med. På med humorhatten, Dacke och kika in i cirkustältet.

    SvaraRadera
  4. Jag, jag och jag? Snacka om att hitta på propaganda mot någon du uppenbarligen av personliga skäl inte gillar. :) Birgitta är tvärt om en väldigt ödmjuk person - det är därför jag från början fick ett stort förtroende för henne som politiker. Hon är inte alls "jag, jag och jag". Tvärt om är det en av få politiker som ställer upp för de svagare i samhället och inte viker sig eller sina åsikter för partiernas överhuvuden..... Det kallar jag: respekt! :)

    SvaraRadera
  5. Ska kolla om det bara är jag som är insnöad eller om det gäller flera i detta land. Fin blogg du har förresten!

    SvaraRadera
  6. @Anonym: Du har inte läst Dackes inlägg, eller hur? Skilj på Ohlssons retorik och motivbild och börja med att analysera om det hon säger och gör är baserat på enhetliga premisser (Lathund: det är det inte, hon spretar åt alla möjliga håll och hon gör det förmodligen av karriärbyggande orsaker - endast i ett så splittrat och fragmentariskt samhälle som det vi har idag kan en person ha så vitt separata åsikter, handlingar och ändå lyckas undgå stämpeln schizofreni). Det blir nästan lite komiskt när du anklagar Dacke för att skriva "propaganda" (när han klart och tydligt analyserat fenomenet i tre separata inlägg - läs dem) och raskt övergår till att säga att du har "respekt" för Ohlsson. Baserat på vad? Hur kom du fram till det? Vilka är dina motiv och hur har du valt dem? Att du "anser" dig tro henne ödmjuk är inget bevis för något alls. Var försiktig vem du ger din respekt. De människorna finns säkert, men basera den på något annat än magkänsla.

    SvaraRadera
  7. @ Dacke. Du är inte ensam. Tack. Detsamma!

    SvaraRadera
  8. Man måste ursäkta henne för hon är vegan. Det är därför hon ser så skrufsig ut och har svårt att kontrollera det fåtal hjärnceller som finns kvar. Det finns fransk forskning som visar att veganismen leder till att veganhjärnan får brist på för tänkandet viktiga ämnen t ex vissa fosfolipider.

    SvaraRadera
  9. @Anonym 1: Det är inget personligt ställningstagande som jag gör. Det är hennes politik som jag kritiserar eller rättare sagt bristen på en logisk linje som går att följa. För att citera bibeln som jag antar att Birgitta som aktiv kristen har läst:

    "saliga äro de saktmodiga ty de skola besitta jorden"

    Det hade varit betydligt bättre om Cecilia tagit jobbet men som saktmodig tackade hon nej.

    SvaraRadera
  10. Skitkul! Speciellt det där med mopsen! Heter visst Winston. Säkert efter Churchill.

    SvaraRadera
  11. Visst är det ett självmål som heter duga, eller?

    SvaraRadera
  12. Att en så utpräglad Marxist(feminazist?) på FP får en plats i EU är jag MYCKET skritisk mot.
    Hennes ambitioner om prostitution borde nog tas lite nypa med salt.

    SvaraRadera